hits

Hvordan spiller man Omaha Poker?

14.12.2015 - 11:38 11 kommentarer

Politiet klør seg i hodet og prøver å forstå reglene i Omaha Poker.
 
 

 

 
Siden Omaha Poker er en offisiell NM-øvelse tenkte jeg å gi en kort introduksjon til dette spillet.
 
Omaha ligner på Hold'em. Den største forskjellen er at man får utdelt 4 kort på hånden i stedenfor 2. Reglene for spillets gang er ellers svært lik Hold'em. Man deler flopp, turn og river, med tilhørende budrunder. I tillegg er det slik at man i Omaha må bruke to av kortene på hånden og tre på bordet. I motsetning til Hold'em kan man ikke bruke bare ett av kortene, eller ingen av kortene (å spille bordet som det heter). Man må bruke to kort på hånden, og man ikke bruke tre eller alle fire kortene.
 
La oss ta et ekstremt eksempel der du får utdelt fire ess på hånden, og forklare hvorfor dette ikke er en god starthånd i Omaha.
 
For det første kan du aldri få flush med denne hånden. Når du har fire ess på hånden så kan du aldri ha to kort i same suit (hjerter, spar, ruter eller kløver), og derfor aldri få flush. Det hjelper det ikke om bordet kommer med fire hjerter, selv om du har hjerter ess på hånda. Du må bruke to kort fra hånden, og tre fra bordet, og derfor har du ikke flush.
 
For det andre kan du aldri floppe et sett (sett betyr at du har et parr på hånda og treffer tredjekortet på bordet, altså tre like). Siden du har alle essene på hånda, kan det aldri komme flere ess på bordet. Og du kan kun bruke to av de fire essene du har på hånda.
 
Omaha stort sett spilles som Pot-limit, i stedenfor No-limt. Det kalles derfor for PLO (Pot Limit Omaha). Det betyr at man har en begrensning på hvor mye man kan by til en hver tid. Begrensningen ligger i pottens størrelse. Man kan by like mye som det ligger i potten. Dvs. at om du har mer sjetonger enn det som ligger i potten, så kan du ikke gå All-inn før potten er blitt like stor som chip-stacken din.
 
Den "lille forskjellen" på å ha 4 kort på hånda fremfor 2, er mye større enn man først skulle tro. 4 kort på hånda betyr i praksis at du har 6 forskjellige 2-korts kombinasjoner på hånda. Spiller du på et bord mot 8 andre motspillere er du i teorien opp i mot 48 forskjellige 2-korts starthender. Vi avslutter matematikken der og konkluderer med at det ikke er rart at dette spillet er komplisert.
 
Det som er gøy med Omaha er at det alltid blir mye action. Når man har så mange kort-kombinasjoner er det alltid noen som mener de har en god starthånd, og alltid noen som mener de traff en god flopp. Det er derfor ikke uvanlig at flere spillere havner all-inn allerede på floppen. Det gjør at spillet tiltrekker seg spillere som liker mye action. Omaha kan derfor veldig underholdene å spille, men også svært vanskelig.
 
Hvis jeg skal gi ett råd til deg som vil prøve Omaha for første gang, så er det å spille starthender som henger sammen. KQ56 kan ved første øyenkast virke som en god hand fordi man har to sett med connectors (kort som henger sammen). Problemet her er at disse to hendene ikke spiller sammen med hverandre. Hvis du deler opp starthendene ser du at K6, K5, Q6 og Q5 er ubrukelige hender. Med QJ109 derimot, har du 6 starthender som spiller sammen. QJ, Q10, Q9, J10, J9 og 109.Du har altså 6 hender som kan treffe floppen fremfor bare 2.
 
Da har du fått en lynrask innføring i Omaha. Hvis folk ønsker det kan jeg gjerne lage et tilsvarende innlegg om Omaha High/Low (Omaha/8 som det også kalles), som er en av mine absolutt favorittspill.
 
 
Følg meg gjerne som POKERSPILLEREN på Facebook, Snapchat og Instagram og @MagicCardshark på Twitter:

11 kommentarer

Gunn K. Pedersen

16.12.2015 kl.20:28

Hei,

En gang spilte jeg omaha, og han ved siden av meg så kortene mine, han sa jeg hadde floppet "Nøtter", da jeg har nøtte allergi, ble jeg så redd at jeg mucket kortene mine, og forlot bordet.

Mener at liv og helse bør gå foran. Var dette et riktig kast, og burde jeg bli sittende og satse på at andre fikk "nøtter" Er veldig allergisk, men tror jeg skulle taklet at sidemann/kvinne hadde fått nøtter.

Hans Petter

16.12.2015 kl.22:28

Gunn K. Pedersen:
Nøtter er et velkjent fenomen i poker ja. :) For de som ikke skjønte denne kommentaren, så kalles det "nøtter," eller "nuts" når man han den beste hånden man kan ha ut i fra det som ligger på bordet. Eks: Hvis det ligger 2h-7h-9h (tre hjerter) på bordet, og man holder hjerter ess og en hjerter til på hånda, så har man høyeste flush og beste mulige hånd man kan ha i denne situasjonen. Dette kalles i poker å ha "nøtter," eller "nuts."
Konklusjon for alle nøtteallergikere må være å spille med adrenalinsprøyte på baklomma. Så slipper man å måtte kaste beste hånd :)

Nybegynner

19.12.2015 kl.16:28

Awsome! Tnx!

Hans Petter

19.12.2015 kl.17:39

Nybegynner:
Bare hyggelig. Kom gjerne med tips hvis det er andre poker-temaer du vil at jeg skal skrive mer om.

Gunn K. Pedersen

26.12.2015 kl.12:33

Da har vi arrangert vårt første omaha julepoker mesterskap i hjemmet (min mor, far, stefar, 3 søstre og mine 2 eldre brødre).

Som tidligere nevnt, grunnet min nøtteallergi så droppet vi betegnelsen "Nuts/nøtter" når vi måtte vise hullkortene... Vi sa heller "Jeg har beste hånd", på den mten slapp jeg bekymre meg for min nøtteallergi.

Men opplevde en ganske spesiell situasjon etter at vi hadde spilt i 8 minutter. Jeg har akkurat delt ut kort (jeg var dealer-button) så skjer det som skal ødelegge neste hele kvelden, broren min som snakker først sier "pott", stefar kikker rart på oss alle sammen, og spør, er "er du seriøs" hvorpå broren min sier ja. Da drar stefaren min opp en liten pose fra innerlomma med noe grønt i.....

Lang histore kort: "Pott" og "Nøtter" blir for mye for meg, jeg legger kortstokken på hylla.

Eirik H

26.12.2015 kl.12:49

Hei. Er selv ny i poker. Spilt kanskje 1 år. Syns Omaha er vanskelig, for jeg syns alle er med på alle mulig drag etter flopp. Mener selv det er et spill det du bør se "spøkelser" for om du har et strightdrag på flopp og det er 2 stk suitta kort der, er det fort gjort at en er på fluge-draget😉 mitt tips er isllefall:" ikke gå det blind hvis det er 4 hjerter i bordet, og du kun har en hjerter på hånden, da har du ikke flugen" typisk nybegynnerfeil. Er glad for at poker er lovlig. Veldig hyggelige folk rundt den grønne filten også.. Ding ding og god jul. Håper floppene går deres vei😉 hilsen poker entusiast!

Hans Petter

26.12.2015 kl.13:06

Eirik H:
Et rent straight drag når det ligger flushedrag på bordet, er ikke spesielt sterkt i Omaha nei. Helst skal du floppe straigt, med et flushedrag i bakhånd. Eller floppe en straight, samtidig som du trekker til en høyere striaght. Kan skrive et inlegg senere om det. Det har mye med utvalget av starthender å gjøre.

Hans Petter

26.12.2015 kl.13:07

Gunn K. Pedersen:
Du burde opprette egen blogg :)
Har jeg spilt mot deg før?

Eirik H

26.12.2015 kl.13:15

Hmm.. Litt uenig. Jeg mener alle starthender i Omaha er like gode, for ingen vet hva som kommer i flopp. Jeg har selv kastet f.eks 2-2-7-dame og gloppen har vært 2-2-7. Da hjelper det ikke med ess-ess-konge-konge f. Eks. Derfor jeg spiller alle hender før flopp. For som oftest føler jeg at de fleste aldri høyner preflopp men limer seg inn☺️☺️ Men jeg spiller også mye på hva jeg tror motspillerene mine har, er ikke så nøye med mine eggene kort. Gjelder å kunne lese spillere, feilx vant nm med dårlige kort😉

Hans Petter

26.12.2015 kl.14:11

Eirik H:
Da tror jeg vi kan være enige om å være uenige, men det er bra å ha sine egne tanker om spillet! Jeg foretrekker å spille 4 sammenhengene kort, gjerne med et hull eller to, så lenge hulle er på "riktig side. Foretrekker 8-10-Kn-Q, fremfor 8-9-10-Q. Med først hånd kan du floppe nutt stright, og samtidig ha drag til høyere stright. Jeg bruker anbefale å være selektiv på starthender, men det spørs også på hvor mange spillere det sitter på bordet.

Eirik H

27.12.2015 kl.13:14

Tja... Mener fortsatt at en god pokerspiller kan spille any two cards, da han er såpass god og bør kunne lese motspiller.selv spiller jeg ofte uten å ha sett på kortene, jeg later som jeg ser på de, men gjør det ikke. Så når floppen kommer over sier jeg til meg selv " du har best hånd"! Og jeg spiller som om jeg har den beste hånden. Ergo: ingen kan lese meg siden keg selv ikke har sett på kortene.. Ganske kult å komme i den "floaten" der.. Men har en fordel i at jeg driter i penga som er investert, jeg spiller for adrenalinet👍🏻 penger er papir! Nei nå skal jeg spille en turre på betsson 👍🏻 over 100 dilla i 1 plass, jeg skal spille blindt og posisjon👍🏻

Skriv en ny kommentar