Kan du løse denne "umulige" nøtten?

24.02.2016 - 17:03 165 kommentarer

 

 

Dagens trylletriks er en tilsynelatende "umulig" nøtt, like vanskelig for en stormester som Magnus Carlsen, som for en nybegynner på 10 år.

Hvis du klarer denne er det veldig kult om du IKKE avslører hemmeligheten i kommentarfeltet. Del den heller og la andre få prøve seg!

Oppgaven er: Hvit trekker og setter matt i ETT trekk!




 

Denne oppgaven har èn forutsetning. Reglene i sjakk har vært litt forskjellig gjennom tidene og følgende regel må derfor spesifiseres i dette partiet:

Når en spiller flytter en bonde til raden som er lengst fra utgangsstillingen, kan spilleren som en del av det samme trekket forvandle bonden til en hvilken som helst annen brikke. Den eneste begrensningen som gjelder er at man selvfølgelig ikke kan forvandle den til en ny konge. Alle andre sjakkbrikker er godkjente. Man er altså ikke nødt til å forvandle bonden til en dronning!

- Om jeg sier dette for å hjelpe deg eller for å forvirre deg for bli opp til deg selv å avgjøre ;-)

Et godt hint er i vært fall at jeg er tryllekunstner og pokerspiller. Når du spiller mot meg, må du tenke utenfor boksen. Gjerne så langt ut at du er på vei inn i boksen igjen fra andre siden..

Hvis du klarer denne er det veldig kult om du IKKE avslører hemmeligheten i kommentarfeltet! Del heller oppgaven, og send meg svaret i en melding. Så trekker jeg en vinner blant de som svarte riktig, og vinneren får tilsendt en sjakk-bok i posten.

Del den gjerne med sjakkinteresserte venner eller andre som vil prøve å løse den!

 

Vil du ha flere nøtter? - Prøv også disse:

Kan du løse denne "umulige" nøtten?

Ukas hjernetrim

Tenker du logisk nok til å løse denne nøtten?

Bare 1% klarer denne "umulige" nøtten.

Kan du løse denne logiske nøtten?

Klarer du dette forvirrende regnestykket?

 

Følg meg gjerne som POKERSPILLEREN på Facebook, Snapchat og Instagram, som MAGIC på Youtube, og @MagicCardshark på Twitter:

165 kommentarer

Emelie Karlsson

24.02.2016 kl.22:40

haha neidu, skjønte ikke. Kommer fasiten etterhvert også?

Hans Petter

25.02.2016 kl.09:05

Emelie Karlsson:
Vi får se om den kommer etter hvert. Det er faktisk et parr stykker som har klart å løse den :-)

Leifee

24.02.2016 kl.22:56

Kanskje burde vi sjekke med Adolf Anderrsen?

😊😊

Leifee

24.02.2016 kl.23:00

Fant løsninga omsider. Den satt laaaaangt inne gitt 🤘😊🤘

Hans Petter

25.02.2016 kl.09:08

Leifee:
Send meg den på melding da.

Birgitte

24.02.2016 kl.23:13

Nei dette går ikke...

Jan

25.02.2016 kl.00:21

Denne tar jeg faktisk ikke. Det gjør ikke noen av verdens beste sjakkmotorer heller for den saks skyld, så hva som er trikset her gjenstår å se.

Ettersom jeg IKKE har funnet løsningen, tillater jeg meg å elaborere litt:

Et par forutsetninger man kan gjøre her:

1. Sort konge må nødvendigvis settes i sjakk (ellers kan det ikke være noen matt)

2. Det er kun to lovlige trekk som innfrir krav #1, b8 eller xa8

3. Uansett hva bonden promoteres til, eller ikke promoteres i det hele tatt for den del, finner jeg ingen løsninger som hindrer sort konge i å slå i påfølgende trekk.

Svært ofte i slike oppgaver handler det enten om at man har tuklet med retningen på brettet (nei), temporære regler som an passant (nei), eller lignende. Finner ingen slike triks heller i dette tilfellet.

Dersom det finnes en løsning på dette som ikke er bare tull, men faktisk en ekte matt, er oppgaven meget imponerende.

Hans Petter

25.02.2016 kl.09:04

Jan:
Joda, det er faktsik en løsning, men den er utrolig vanskelig å se. Under 1% av de som har lest den har løst den til nå.

Samaritan

25.02.2016 kl.02:27

"But, surely that´s illegal"

Jostein

25.02.2016 kl.09:12

Må si jeg er spent på løsningen og om min løsning er riktig. :)

Hans Petter

25.02.2016 kl.09:20

Jostein:
Har du sent meg løsningen på melding?

Prebs

25.02.2016 kl.09:31

Er det mulig å få tilsendt svaret? Har sett på den lenge nå, og kommer ingen vei..

Jostein

25.02.2016 kl.09:49

Nei, jeg har ikke det. Jeg har ikke funnet noen måte å gjøre det på. Sikkert noe jeg ikke har sett et eller annet sted :)

JOA

25.02.2016 kl.09:57

Fant løsningen på nettet og kan bekrefte at det er en løsning....

Ingen sjakkspiller

25.02.2016 kl.09:58

Tror jeg har den, men bare fordi reglene var litt upresise tidligere....

Jostein

25.02.2016 kl.10:06

Hvordan sender jeg deg en melding?

Hans Petter

25.02.2016 kl.10:09

Jostein:
Du kan enten følge meg, så følger jeg deg tilbake, og da kan du sende meg melding.
Eller du kan sende meg en melding via min facebook side facebook.com/Pokerspilleren
Jeg rekker desverre ikke svare på alle meldingene på dagtid, men svarer alle i løpet av kvelden!

Jon

25.02.2016 kl.10:07

Fant en løsning, men er ikke på Facebook. Hvordan sender jeg inn løsningen?

Hans Petter

25.02.2016 kl.10:11

Jon:
Følg meg, så følger jeg deg tilbake, og da kan du sende meg melding.

Stig

25.02.2016 kl.10:11

Hmmm.... Det finnes ikke et lovlig trekk som gir løsning i følge dagens regler, men om man går litt tilbake i tid, før man fikk absolutte regler for dette, kan man si at det finnes en løsning. Sånn sett er ikke oppgaven helt god.

Da røpet jeg ikke svaret, men la vel inn et rimelig greit hint.

Jon

25.02.2016 kl.10:17

Hvordan følger jeg deg? (Beklager, jeg er ikke god på sosiale medier.)

riorota

25.02.2016 kl.10:29

det kan umulig være hvit som skal ta neste trekk. Svart konge står jo i sjakk.

Hans Petter

27.02.2016 kl.16:48

riorota:
Svart konge står ikke i sjakk. Det står jo en bonde mellom det hvite tårnet og den svarte kongen.

Ola Imset

25.02.2016 kl.10:38

Tror jeg har svaret, hvordan kan jeg sjekke om det er riktig?

Hans Petter

25.02.2016 kl.11:18

Ola Imset:
Send meg svaret på melding eller på facebook.com/pokerspilleren
eller på blunderen@hotmail.com

Jon

25.02.2016 kl.10:55

Sendte løsningen via 180.no

Mats Gjesteumbakken

25.02.2016 kl.11:02

Eneste måten å sjakke på er jo å flytte bonden og uansett hvile brikke den forvandles til så er det umulig å forsvare den i neste trekk. Kan ikke forstå at det er et logisk svar på dette...

RobinEA

25.02.2016 kl.11:33

Tok meg 5 minutter å løse denne, synes det er fryktelig morsomt at nesten ingen klarer denne oppgaven :) Jeg vil anbefale folk og tenke kreativt, ut av boksen.

Lek litt med muligheter, så finner du svaret :)

Trond Arne

25.02.2016 kl.11:33

Du omvandler brikken til en svart springer. Da får hvit mattet i ett trekk, dersom man som oppgaven sier kan forvandle til "hvilken som helst brikke", inkludert en av motstanderens brikker.

Trond Arne

25.02.2016 kl.11:37

Beklager. Slett kommentaren min om mulig. Ser nå i ettertid at man ikke skal poste den i kommentarfeltet. Sorry.

Hans Petter

25.02.2016 kl.12:19

Trond Arne:
Den er god. Løsningen var korrekt :-)

Tom

25.02.2016 kl.11:43

Har funnet en løsningen, men måtte Google for å sjekke om det var mulig. Som du selv skriver er det en litt "ut av boksen" løsning.

Rolf

25.02.2016 kl.12:07

Kan ikke forstå at det skal gå an. Bare for å presisere: Hvit skal ta kun ett trekk her, og det trekket medfører matt?

Hans Petter

25.02.2016 kl.12:18

Rolf:
Helt riktig.

Jagen

25.02.2016 kl.12:55

Ingen trekk som fører til sjakkmatt. Korriger meg gjerne på på e-post!

Hans Petter

25.02.2016 kl.16:44

Jagen:
Joda, er faktisk et parr stykker som har klart å løse den :-)

Pudding

25.02.2016 kl.12:58

link joa?

Leif Georg Bratt Skandsen

25.02.2016 kl.13:33

Stemmer det at det er to løsninger ?

Hans Petter

25.02.2016 kl.13:47

Leif Georg Bratt Skandsen:
Så vidt jeg vet finnes det bare èn løsning.

Mikke

25.02.2016 kl.13:41

Gå inn med bonden, og forvandle den til en svart hest.

Otto

25.02.2016 kl.13:50

Kan dere sende en link til stedet hvor løsningen er?

Ole Morten Heien

25.02.2016 kl.14:13

Har sett lenge på denne. Eneste trikset ut over det å flytte brikker jeg kjenner til i sjakk er rokkade, men dette forutsetter at tårn og konge aldri har vært flyttet. Tidligere gav man lov til å rokkere vertikalt hvis en bonde promoterte til Tårn fordi tårnet således aldri hav vært flyttet, men reglen om at kongen ikke kan ha vært flyttet vil fortsatt gjelde. Det vil si at vertikal rokkering kun kan skje i kolonne E. Jeg er veldig spent på hva løsningen er her altså

Hans Petter

25.02.2016 kl.15:05

Ole Morten Heien:
Rokade er ikke løsningen :-)

AndersM

25.02.2016 kl.15:12

Tenke "ut av boksen" er helt riktig. Jeg forsto ingenting før jeg plutselig forsto alt :-)

AndersM

25.02.2016 kl.15:25

PS. Har sendt deg melding på Facebook Messenger

Svein

25.02.2016 kl.16:22

Vanskelig og små sleip. Så svart på det en stund og så løste det seg godt ute av boksen :)

Tor L

25.02.2016 kl.16:32

Må være en passant, at bonden slår inn på c8 til Dame,og da er sort matt.

Hans Petter

25.02.2016 kl.16:42

Tor L:
Det er ikke passant som er løsningen.

Marius

25.02.2016 kl.16:38

Mistenker at dere som sier "tenk utenfor boksen" også bryter noen regler. Hvit har 2 trekk som medfører sjakk, og det er b8 eller bxa8. Uavhengig av hva bonden promoteres til vil svart konge kunne slå denne...

Hans Petter

25.02.2016 kl.16:43

Marius:
Feil løsning :-)

Geir Ole

25.02.2016 kl.16:58

Denne klarte jeg. Gjorde godt for selvtilliten.

Hans Petter

25.02.2016 kl.17:08

Geir Ole:
Veldig bra! Det er under 1% som har klart den til nå.

Leifee

25.02.2016 kl.16:59

Sendt svaret til deg på FB-messenger

HOBOTEWA

25.02.2016 kl.17:22

Tilbake på 70-tallet var det ingen regel som krevde at man byttet en bonde til en brikke av samme farge. Got it?

Nils Christiansen

25.02.2016 kl.17:59

Menes matt i denne oppgaven sjakkmatt eller ''stalemate''? Presiser gjerne!

Hans Petter

25.02.2016 kl.18:06

Nils Christiansen:
Matt menes sjakk-matt!

25.02.2016 kl.20:29

b8=S++ (sort)

Robin

26.02.2016 kl.09:03

Fant løsningen :)

Rune

26.02.2016 kl.09:55

Tok den til slutt, heldigvis. Morsom sak.

Tollak

26.02.2016 kl.20:10

Tror jeg har løsningen, men er usikker på om trekket er lovlig.

Hans Petter

26.02.2016 kl.21:14

Tollak:
Send meg en mail på blundern@hotmail.com . Så skal jeg svare deg på mail.

Bård

26.02.2016 kl.20:51

Tror jeg har løsningen, men hvordan finner jeg ut at den er riktig uten å poste det her?

Hans Petter

26.02.2016 kl.20:59

Bård:
Send meg en mail på blundern@hotmail.com . Så skal jeg svare deg på mail.

Logic

26.02.2016 kl.22:51

Hmm. Fant løsningen, men ... ok, du er tryllekunstner så kanskje i din verden :-)

Per Ove Husøy

26.02.2016 kl.23:15

Tror jeg har et flytt ;-). Sender du meg fasit?

Fischer

27.02.2016 kl.01:09

Hvis vi skal følge vanlige regler i sjakk er matt i ett trekk ikke mulig.

Tror denne oppgaven egentlig er laget for å lure, plage, svindle, kødde, rote med hodet til folk, få folk forbannet og ut av fatning.........helvete heller............kom med svaret da mann!

Hans Petter

27.02.2016 kl.01:10

Fischer:
Hærlig :-)

Stian

27.02.2016 kl.02:06

Skjønte den ikke, la den bort etter et kvarters frustrasjon.

Kom tilbake nå, tok den med en gang. Haha, luring den der :)

Bjørn

27.02.2016 kl.02:30

Ahh, tok den til slutt. En må være god i sjakk tror jeg. Viste ikke at det var mulig å svinge med den på slutten. ( ;

Daniel

27.02.2016 kl.04:30

Hvordan i steike hakke klarte jeg å rote meg innpå her, spesielt som jeg nå ligger i sengen og skal sove!?! Dette er en umulig oppgave med vanlige trekk jo!

Hans Petter

27.02.2016 kl.08:45

Daniel:
Helt umulig er den ikke. Men det er under 1% som klarer å løse den :)

Bernt

27.02.2016 kl.09:14

Ja, mulig med den spesifiserte promoteringsregel. Men "uvanlig".

Bob

27.02.2016 kl.09:46

Det kan kanskje være greit å finlese presiseringen om hvilken regel for bondeforvandling som legges til grunn... :-)

Bjørn

27.02.2016 kl.12:08

Ahh, tok den til slutt. En må være god i sjakk tror jeg. Viste ikke at det var mulig ( ;

Fischer

27.02.2016 kl.17:22

Jeg måtte kontakte min sjakkspillende sønn for å finne den antatte løsningen.

Da han hadde lest forutsetningene fant han svaret på 1 minutt....., og jeg har brukt et døgn...

Håper det er riktig - er det greit å sende deg en mail med svaret for å få riktigheten bekreftet?

Hans Petter

27.02.2016 kl.18:01

Fischer:
Selvfølgelig, bare hyggelig! Send på blundern@hotmail.com Kan ta litt tid å få svar, for jeg har fått over 400 meldinger så langt :-)

Bjørn

28.02.2016 kl.00:48

Ikke mulig å finne noen (rare) regler som underbygger at hvit bonde har lov å gå på tvers til høyre inn i forvandlingsfeltet.

Alle fasiter sier at det ER forbudt. Hadde det ikke vært det så hadde det jo vært matt med både tårn og dronning. Må si jeg er i villrede enda.

Hans Petter

28.02.2016 kl.02:46

Bjørn:
Løsningen har ingen ting med å gå på tvers inn til høyre. Du har nok kommet inn på et villspor :-)

Ørjan

28.02.2016 kl.18:39

Sullemikkel. Eneste mulighet for å sjakke, er at hvit må flytte bonde. Ut fra nummerering på brettet skal hvit flytte oppover til 8a eller B. Ingen av de setter matt. Dersom hvit bonde har vært på andre siden og er på vei tilbake igjen ( som bonde) går det heller ikke. Kastet heldigvis bort bare 10min på dette surret

Hans Petter

28.02.2016 kl.19:32

Ørjan:
Godt å se at denne engasjerer så mange :-)
Det finnes en løsning, men som tidligere nevn så klarer under 1% å løse den.

tobi

28.02.2016 kl.20:04

kommer det en fasit senere?

tror ikke det er mulig, alt ser sortt ut for meg.

arald østeraas

28.02.2016 kl.21:43

bb8 [byt til svart springer -sjakk

kjetil

29.02.2016 kl.09:21

enkelt. bonde frem og blir dronning og sjakk matt :-) svart kan ikke slå dronning, da den allerde er dobbetldekket med tårn

Hans Petter

29.02.2016 kl.09:33

kjetil:
God forsøk, men feil desverre. Dronningen er ikke dekket av tårnet, og kan slås av svart konge.

Olaf Petter

29.02.2016 kl.10:48

Med dagens sjakkregler kan jeg ikke se at denne er mulig.

Tommas

29.02.2016 kl.11:44

Den var vrien, men løsbar ;-)

Ørjan II

29.02.2016 kl.11:45

Den var ikke dum, men svaret ligger i reglene for sjakk. Måtte bruke noen minutter for å ta den.

JEV

29.02.2016 kl.12:03

Dette er ikke mulig med dagens regler, men en morsom nøtt med en kreativ løsning.

Viggo

29.02.2016 kl.12:24

Løst :-)

Per

29.02.2016 kl.15:09

Enkelt. Du skriver at bonden kan forvandles til en hvilken som helst annen brikke, bortsett fra konge. Dette vil også si svart brikke, hvilket det en gang ikke var forbud mot. Hvis du forvandler den hvite bonden til en svart bonde, eller en springer for den saks skyld, så vil ikke noen av de sorte brikkene kunne bevege seg uten at den svarte kongen blir tatt.

Jørgen Aksnes

29.02.2016 kl.15:10

Hvit går med bonde til b8 og forvandles til svart hest.

Arne

29.02.2016 kl.15:12

Du skriver at bonden kan forvandles til en hvilken som helst annen brikke, bortsett fra konge. Dette vil også si svart brikke, hvilket det en gang ikke var forbud mot. Hvis du forvandler den hvite bonden til en svart bonde, eller en springer for den saks skyld, så vil ikke noen av de sorte brikkene kunne bevege seg uten at den svarte kongen blir tatt.

Bernt Nilsen

29.02.2016 kl.15:24

Lett nok, med de rette kunnskapene :-)

Fant

29.02.2016 kl.15:51

"Når en spiller flytter en bonde til raden som er lengst fra utgangsstillingen, kan spilleren som en del av det samme trekket forvandle bonden til en hvilken som helst annen brikke." Når du formulere deg slik så blir "nøtten" umulig mener nå jeg. Utvider du denne formuleringen bare litt så lar matt seg gjøre på ett trekk....

Hans Petter

29.02.2016 kl.16:04

Fant:
Oppgaven er 100% løselig innenfor disse reglene. Det er faktisk noen som har klart å løse den, men det er ikke mange.

Sjakk

29.02.2016 kl.16:00

Jeg synes det snart burde komme en fasit på oppgaven. Den har ligget ute i fem dager, og det er begrenset hvor mye man gidder å tenke på oppgave, spesielt når den ser uløselig ut.

Alle nøtter bør etterhvert komme med en fasit. Hvis ikke er det kun de som klarer oppgaven som har noen glede av slike innlegg.

Lars

29.02.2016 kl.16:07

Skal vi forholde oss til gjeldende sjakkregler eller kun din presisering ang forvandling av bønder?

Hans Petter

29.02.2016 kl.20:37

Lars:
Forutsetningen i oppgaven er at man kan forvandle en bonde til en hvilken som helst annen brikke enn konge!

Tor

29.02.2016 kl.16:53

Det tok meg 5 sekunder å se løsningen etter å ha lest forutsetningen....

Karl-Olav Nyberg

29.02.2016 kl.17:02

Har sendt løsning til blunder@hotmail.com

Hans Petter

29.02.2016 kl.17:05

Karl:
Du har skrevet feil adresse. Det skal være blundern@hotmail.com

Frix

29.02.2016 kl.17:06

Veldig enkelt og godt kjent problem, men klart utanfor boksen for sjakkspelarar som trur eigen materiell overvekt er løyser problemet. Antirasistiske dyrevenner fiksar dette kjapt.

Espen

29.02.2016 kl.17:11

Det var en gammel tv-serie om denne her.

Far outside the box, men sikkert ikke et ulovlig trekk..

Karl-Olav Nyberg

29.02.2016 kl.17:34

Sendte til blundern@hotmail.com

Typo i forrige kommentar. Sendte 3 e-poster, den ene mer riktig enn den andre :)

reidar agnalt

29.02.2016 kl.18:02

tror jeg har tatt den nå

Kjell

29.02.2016 kl.18:05

Hvit bonde til A8

Eivind

29.02.2016 kl.18:19

He he. Herlig oppgave. Det er ikke alltid lurt å tenke helt hvitt!

reidar agnalt

29.02.2016 kl.18:21

her må man tenke annerledes

reidar agnalt

29.02.2016 kl.18:28

greit

Arnfinn

29.02.2016 kl.18:45

Må få svar, trodde jeg kunne dette men sitter helt fast.

Robert

29.02.2016 kl.19:16

Enkelt! (Tror jeg).

reidar agnalt

29.02.2016 kl.19:27

radier den er grei

29.02.2016 kl.19:50

enda möjligheten är att bonden förvandlas till en svart pjäs

finn hoseth

29.02.2016 kl.20:00

hvit flytter frem bonden b7 til b8, velger å gjøre om bonden til springer, sjakk sort kan ikke gjøre noe

Bjørn

29.02.2016 kl.20:28

Morsom sak dette. 😅

P

29.02.2016 kl.20:50

Svart hest

Roger Kristiansen

29.02.2016 kl.21:05

Denne var vrien, men jeg tror kanskje jeg tok den. Sender på mail 😅

sjakkhaien

29.02.2016 kl.21:11

enkelt - bonde fram som gjøres om / byttes til svart springer

JT

29.02.2016 kl.21:45

Omtrent hva du velger ender du opp med remis, kan evt. klare matt på fire trekk om du velger rett offiser. Matt på ett trekk er ikke mulig på denne stillingen

Hans Petter

29.02.2016 kl.21:54

JT:
Jo, det er nok mulig selv om du ikke kan se det.

Anders

29.02.2016 kl.21:55

Her er løsningen selvfølgelig å utnytte ambivalensen i sjakkreglene for bytte av bonde mot annen brikke, som du sier. Tenker du da en smule utenfor gammel vane, og bytter til riktig brikke - _en_ hvilken_som_helst_annen enn en konge, men det må likevel være riktig type brikke, vil det kunne bli matt i ett trekk. Godt funnet på - eller rappet vil jeg tro... ;-)

29.02.2016 kl.21:59

Bonden frem forvandler til dronning C8

Johannes Heiskanen

29.02.2016 kl.22:12

Fikk rett svar ser det ut som! Mitt tips er å snu på rekkefølgen, hvilken brikke må stå der for at det kan bli matt? Vet ikke om tipset gjør svaret litt for lett. Men denne irriterte jeg meg over!

Thelma andrine

29.02.2016 kl.22:13

Det var ikke så vansklig heller akurat etter noen sek var den løst

Geir Grende

29.02.2016 kl.22:15

Ser løsningen. Kun en brikke som kan gi den, men har du virkelig lov til å gjøre dette?????

Mathias

29.02.2016 kl.22:58

Sitter helt fast ;/ veldig vrien.. noen som kan være så snille å dele løsningen med meg så jeg får sove i natt?

karl

29.02.2016 kl.22:58

Bonde opp på B8 og bytt til hest...BAM BAM

Jau

29.02.2016 kl.22:59

For de som kan sin sjakkhistorie så er nok løsningen ganske så grei. For andre er det så og si umulig å tenke seg til løsningen da det strider mot det man har lært.

Tips: Forvandlingsregler for bonde som kunne tolkes litt utenom regelverket for mange år siden.

karl

29.02.2016 kl.22:59

Skulle selvfølgelig Være C8 !

Fincher

29.02.2016 kl.23:21

Bønder som kommer til siste rad på brettet forvandles. Når en spiller flytter en bonde til den siste raden på brettet, forvandles bonden til en dronning, et tårn, en løper, eller en springer (av samme farge). Vanligvis vil spillere forvandle en bonde til en dronning, men å forvandle til de andre brikkene er også tillatt. ( Det kreves ikke at bonden forvandles til en brikke som allerede er tatt. Derfor er det mulig for en spiller har to dronninger på en og samme tid.)

Håkon

29.02.2016 kl.23:29

Så svart ut, men så var den plutselig løst. En skikkelig hestejobb😎

Tom Egil

29.02.2016 kl.23:31

Greide den på to minutter. Spesiell løsning.

Illdyr

29.02.2016 kl.23:39

Løst, sendt Mail.

Artig :)

Mats

29.02.2016 kl.23:43

Gi meg svaret! Jeg har tenkt i dagevis!!!

Araz

01.03.2016 kl.00:08

Det finnes jo kun to muligheter for at tårn kan sette kongen i sjakk her?.. Og hva enn du endret brikken din til kan kongen ta. Med mindre du endrer den til en sort brikke. Hvilket ikke går an i sjakk, men er nok det tryllekunstneren sikter til

Per A

01.03.2016 kl.00:29

løst tror jeg..sendt deg mail.

Gigge

01.03.2016 kl.01:17

Jeg tror heller ikke denne er mulig på et trekk. Bonde til a eller b8 blir tatt av sort konge i neste trekk, uavhengig av hvilken brikke som blir satt inn?!

Pål

01.03.2016 kl.01:28

Kanskje for de som ønsker kan det vaere aktuelt å google litt etter "The Hardest chess problem in the world?"

per

01.03.2016 kl.05:18

Hva i svarte .... ?

hochi

01.03.2016 kl.07:42

ser ikke løsningen... men ser at folk har kommentert at det har med sjakkregler å gjøre... finnes det noen regler som gjør at bonden kan flytte til c8?

Hans Petter

01.03.2016 kl.07:46

hochi:
Nei :)

Tor Erik

01.03.2016 kl.08:49

Har sendt deg mitt forslag på mail. Spent på om det var rett...

Martin H. Larsen

01.03.2016 kl.15:41

Hei alle sammen. Husk at dette partiet ble spilt i Paris 1878. Det var andre regler som gjaldt da i forhold til nå.

reidar agnalt

01.03.2016 kl.17:44

nå endelig

MVP

01.03.2016 kl.22:21

Har mulig løsning. Følg meg!

Rolf Østvik

02.03.2016 kl.14:32

Er løsningen gyldig med reglene som gjelder nå?

Hans Petter

02.03.2016 kl.14:37

Rolf Østvik:
Det er flere som har spurt om det er spesielle regler som gjelder så jeg gjentar fra oppgaven:

"Denne oppgaven har èn forutsetning. Reglene i sjakk har vært litt forskjellig gjennom tidene og følgende regel må derfor spesifiseres i dette partiet:

Når en spiller flytter en bonde til raden som er lengst fra utgangsstillingen, kan spilleren som en del av det samme trekket forvandle bonden til en hvilken som helst annen brikke. Den eneste begrensningen som gjelder er at man selvfølgelig ikke kan forvandle den til en ny konge. Alle andre sjakkbrikker er godkjente. Man er altså ikke nødt til å forvandle bonden til en dronning!"

Forutenom dette, så er det helt vanlige regler for sjakk som er gjeldende.

hahaha

02.03.2016 kl.20:04

b7 til b8 bytt bonden i sort hest

Geir B

02.03.2016 kl.21:10

Nuvel....,men regelen "som en del av det samme trekket forvandle bonden osv" kan ikke tolkes dithen at det er tillatt med dobbel-trekk. Man skal utføre trekket ved å erstatte bonden, som flyttes til 8-raden, med brikken man velger. Når brikken er byttet, er trekket utført.

Før jeg bruker noe videre tid på stillingen, så blir spørsmålet:

Er du enig i at trekket er utført i det øyeblikk bonden eventuelt er flyttet til 8-raden?

Mvh Geir

Hans Petter

02.03.2016 kl.21:16

Geir B:
Vet ikke helt om jeg skjønte spørsmålet. I ett trekk kan du flytte bonden hvis du velger det, og du kan forvandle bonden til en annen brikke. Du kan IKKE flytte på brikken etter at du har forvandlet den, hvis det er det du spør om.

Geir B

02.03.2016 kl.21:41

Takker for svar. Ville bare forsikre meg om at det er de normale/anerkjente reglene for spillet som gjelder.

Da er den verdt å ta en kikk på.

Mvh Geir

Hans Petter

02.03.2016 kl.21:54

Geir B:
Helt normale regler som gjelder, med det ene unntaket som nevnt at man kan forvandle til hvilken som helst brikke.

Erik

03.03.2016 kl.00:00

Flytte bonden og forvandle den til ingenting?

Hans Petter

03.03.2016 kl.07:00

Erik:
Godt forsøk men nei :)

Lars

03.03.2016 kl.11:34

Et lite hint til folk må være å lese forutsetningen veldig nøye.

Erik

03.03.2016 kl.11:58

Har løst gåten....men klarer ikke å løse hvordan jeg sender deg en en melding! :)

Hans Petter

03.03.2016 kl.12:00

Erik:
Send meg en mail på blundern@hotmail.com
Jeg var ikke helt forberedt på å få 1.000 mail når jeg la ut denne, så, jeg får ikke svart med en gang, men du får svar i løpet av kvelden.

Kårstein

03.03.2016 kl.13:09

Løsningen kom til slutt! Har fått den bekreftet :)

Ole Pettersen

03.03.2016 kl.13:27

b7-b8 = Sort springer ---> Matt.

Løst uten å bruke internett.

Erik

04.03.2016 kl.00:43

Tja, jeg flytter hvit bonde en rett frem og bytter til sort hest, da vinner jeg. Om man vrir hele bilde mot høyre så kan jeg flytte bonde litt venstre og bytte til hvit hest og da vinner jeg også.

Ørjan

04.03.2016 kl.01:17

Du kan forvandle bonden til en svart hest.

Grete

05.03.2016 kl.13:03

Ha ha :) tror jeg har løsningen

donk

19.09.2016 kl.16:13

Haha.

Jeg hadde klagd til dommeren hvis noen hadde forsøkt en slik løsning i mitt parti

einar

19.09.2016 kl.23:02

Hvem skal bli matt .Svart eller hvit. Med hvit konge en rute frem så er hvit matt

Hans Petter

19.09.2016 kl.23:43

einar: Hvit skal sette svart i matt.

Skriv en ny kommentar

hits